Skip til hoved indholdet

Boligerne

Her finder du beskrivelse af de forskellige boliger og praktiske informationer om indflytning, mad, rengøring og meget mere.

Plejehjemmet har 63 pladser, fordelt på 60 boliger, da 3 af boligerne er parboliger i somatisk afdeling.

Birkehøj Plejehjem består af 2 afdelinger. Den ene afdeling er somatisk, kaldet afdeling A. Den anden afdeling er demens, kaldet afdeling B. Begge afdelinger er i 3 etager, hvor 1. og 2. etage har direkte adgang til stor møbleret terrasse.

Der er lyst og venligt på Birkehøj Plejehjem, og i forbindelse med cafeen i stueetagen er der en hyggelig dagligstue. Der er også en DUKA-pc med netadgang.

Afdeling C er ligeledes i 3 etager og rummer cafe i stueetage, administration og ledelse på 2. etage og træningslokale på 2. etage. I afdeling C er der også en sygeplejeklinik på 1. etage, som drives af hjemmesygeplejerskerne.

Sansehaven er et lukket gårdmiljø med egen sø, drivhus, statuer og andre spændende indtryk.

Birkehøj Plejehjem blev bygget i perioden 2012-2014 og indviet i 2014.

Om boligerne

Den almindelige bolig er på 36,2 m2 og en parbolig er på 43,8 m2. Alle boliger har fransk altan eller terrassedør ud til den fælles have.

Alle boliger er indrettet med bad, toilet, tekøkken, køle- og fryseskab, køkkenskabe, klædeskabe, antennestik, samt stik til radio/tv og telefon. Der er elektronisk lås på døren til boligen.

Mål på tegningen er vejledende og kan variere fra lejlighed til lejlighed med normale byggetolerancer.

Man bør altid foretage en opmåling i den tilbudte lejlighed, hvis der er tvivl om, hvorvidt der er plads til møblerne.

Lejlighederne er med terrassedør eller fransk altan.

Almindelig bolig

Plantegning af bolig

Parbolig

Plantegning af bolig

Du eller dine pårørende sørger selv for indflytningen. Indflytningen planlægges og aftales med afdelingens teamleder, som tilrettelægger med personalet.

Vi gør opmærksom på, at det ikke er muligt at opmagasinere yderligere indbo på Birkehøj.

Gardiner

Du skal selv medbringe gardiner. Du kan kontakte teknisk servicemedarbejder for oplysning om vinduernes mål, se kontaktoplysninger.

Belysning

Ved indflytningen er der kun lys på toilettet og i emhætten. Du skal selv medbringe øvrig, tilstrækkelig belysning.

Tæpper på gulvet

Tæpper er tilladt, men vi anbefaler, at du undlader at bruge tæpper på gulvet i boligen, af hensyn til sikkerhed (bl.a. ved brug af hjælpemidler) samt af hensyn til rengøringen.

Du skal medbringe

Når du flytter ind på Birkehøj Plejehjem, er det som at flytte til en almindelig bolig. Du medbringer derfor selv alt indbo lige fra seng til el-pære. Har du fået en plejeseng udleveret, er det den, du medbringer.

Hvis du får behov for en plejeseng i forbindelse med indflytningen og ikke har én, skal vi have besked. Vi vil derefter søge en plejeseng hos visitationen, så den kan være klar ved indflytning.

Du medbringer også alle andre hjælpemidler, du har fået bevilliget, hvis du stadig skal bruge dem. Af hensyn til eventuel anvendelse af hjælpemidler, bør lejligheden ikke overfyldes.

Derudover medbringes:

  • Mindst 5 sæt sengetøj inkl. lagener
  • Mindst 5 store badehåndklæder
  • Mindst 15 må håndklæder (50x100)
  • Mindst 15 sæt undertøj
  • Mindst 2 dyner og 2 puder (vaskbare)
  • Mindst 14 vaskeklude (vaskbare)
  • En stor tøjkurv til vasketøj
  • En affaldsspand

Toilet- og hudplejeartikler

Toilet- og hudplejeartikler er en frivillig del af servicepakken. Hvis du har fravalgt toilet- og hudplejeartikler i servicepakken, skal du selv medbringe:

  • hårshampoo, intimsæbe, bodyshampoo, håndsæbe
  • engangsvaskeklude
  • barrierecreme og bodylotion
  • håndsæbe, tandpasta
  • toiletpapir
  • protesebæger incl. låg, og sugerør

Hjælpemidler

Eventuelle hjælpemidler, som du ikke får brug for på Birkehøj, skal afmeldes til hjælpemiddelafdelingen på telefon 43 59 17 00.

Adresseændring

Husk at melde adresseændring til f. eks. folkeregisteret, PostDanmark, licens-kontor, telefonselskab, apotek m.m.

Teknisk servicemedarbejder

Der er tilknyttet en teknisk servicemedarbejder til Birkehøj Plejehjem. Han står bl.a. for udlevering af nøgler, sørger for lejekontrakt m.m. Han kan kontaktes ved spørgsmål til boligerne, se kontaktoplysninger.

Hvis du ønsker at flytte fra Birkehøj Plejehjem, skal du henvende dig til KAB, Finsensvej 33, 2000 Frederiksberg, telefon 77 32 00 00.

Ved dødsfald

De pårørende aftaler med bedemanden, i et samarbejde med personalet, hvordan afdøde skal herfra og pårørende skal huske at opsige boligen.

Vi henstiller til, at boligen bliver tømt for indbo hurtigst muligt, af hensyn til dem, der venter på en ledig bolig. I den forbindelse skal de pårørende underskrive en rydningserklæring, hvor de bliver gjort bekendt med, at de ikke må disponere over boet før, der foreigger en skifteretsattest.

DAB sender den underskrevne erklæring til Skifteretten.

Al post bliver omadresseret til Sskifteretten.

I forbindelse med dødsfald tilhører medicinen boet. Vi opfordrer pårørende til at aflevere medicinen på apoteket til videre destruktion. Hvis de pårørende ikke skaffer medicinen af vejen, er det Birkehøj Plejehjems personales opgave at gøre det.

Praktiske informationer

Du skal betale for de ydelser, du modtager. Der skelnes mellem boligydelser og serviceydelser.

Boligydelser

Engangsydelse

  • Indskud ved indflytning

Faste månedlige ydelser

  • Husleje
  • El og varme, Der betales månedlig acontobeløb, som reguleres den 1. januar hvert år

De faste månedlige ydelser vil automatisk blive trukket via betalingsservice (PBS).

Serviceydelser

Obligatoriske ydelser

  • Rengøringsmidler

Frivillige ydelser

  • Morgen-, middags-, og aftensmad
  • Vask af privat tøj hos De Forenede Dampvaskerier
  • Toiletartikler
  • Omsorgstandlæge

Disse ydelser skal betales via PBS.

Har du yderligere spørgsmål til de obligatoriske og de frivillige ydelser, kan du kontakte Birkehøj Plejehjem.

Bygningerne administreres af boligselskabet KAB. Det er dem, du skriver lejekontrakt med.

KAB opkræver indskud, husleje, el og varme.

Det Danske Madhus leverer maden til Birkehøj Plejehjem.

Birkehøj Plejehjem har elektroniske låse. Låsen betjenes med en "nøglebrik".

Der udleveres 2 nøglebrikker til boligen og 1 almindelig nøgle til postkassen.

Du får Yousee’s grundpakke som en del af huslejen. Ønsker du flere TV kanaler, skal du selv rette henvendelse til Yousee.

Du kan søges om nedsættelse eller fritagelse for licens, hvis du har en tillægsprocent på 100. Du skal henvende dig til Borgerservice i kommunen for at søge om nedsættelse eller fritagelse for licens.

En ægtefælle på plejehjem er også dækket af husstandslicensen på ægteparrets privatadresse.

Rehabilitering

Formålet med rehabilitering er overordnet at sikre borgere med tabte færdigheder den maksimale livskvalitet.

Borgeren selv er omdrejningspunktet i en helhedsorienteret indsats, der skal hjælpe den enkelte til at genvinde og bibeholde den bedst mulige funktionsevne. Derfor tilbydes alle beboere træning og deltagelse i forskellige aktiviteter, der understøtter og vedligeholder eksisterende færdigheder.

Dekorativ

Se også

Visitation og ventelister

På Høje-Taastrup Kommunes hjemmeside kan du finde information om, hvordan du søger en plejebolig og læse mere om ventelister.

Økonomi og takster

En plejebolig er en lejebolig, og derfor betaler du husleje ligesom i enhver anden lejebolig. Der er mulighed for tilkøb af forskellige ydelser.

Tilsyn

Der bliver hvert år ført tilsyn med plejehjemmene, som udarbejdes af Styrelsen for Patientsikkerhed og Høje-Taastrup Kommune.

Lindehaven 2

2630 Taastrup

EAN nummer: 5798008906220

Telefon: 43 35 42 85

e-mail: birkehoej@htk.dk

Se flere kontaktinformationer